Vanlige spørsmål og svar!

Girl in New York on her way to High School

Hva inngår i programprisen?
I prisen inngår et skoleår på skole i vertslandet, T/R flybillett til vertsfamilien (eksklusiv flyplass skatter og ev. flytillegg), forberedelser og informasjon i løpet av året. Lokal støtte 24 timer i døgnet. 

Kommer det tilleggsavgifter?
I programprisen inngår ikke lommepenger. Dette inkluderer ikke skolelunsjer, eventuell skoleuniform og egne rundreiser. Kostnader for helseundersøkelser, vaksinasjoner, visumkostnader osv. betaler du selv.

Hvordan finner vi vertsfamilie?
Vertsfamiliene søker om å bli vertsfamilie og går gjennom en lignende søknadsprosedyre som studentene gjør. En representant fra den lokale organisasjonen besøker familien og intervjuer hele familien i deres hjem. Vertsfamiliene må også oppgi referanser som blir sjekket opp av organisasjonen. Søknaden blir nøye gått gjennom og dersom familien blir ansett for å være egnet blir de godkjent som vertsfamilie.

Hvordan finner vi skole?
I vårt Classic-program er det den lokale kontaktpersonen som kontakter skolen nærmest vertsfamilien. Vanligvis får utvekslingseleven skoleplass ved en offentlig skole i vertsfamiliens skoledistrikt, men det kan hende at vertsfamilien foreslår en annen skole for eleven om deres egne barn går på denne skolen. En utvekslingsstudent som får tildelt plass ved en skole i utvekslingslandet er forventet å følge undervisningen slik den er og at det ikke er behov for spesialundervisning eller ekstra veiledning fra lærer utenom den vanlige undervisningen. Hvorvidt utvekslingsstudenten vil få mulighet til å gjennomføre graduation er skolens avgjørelse.

I vårt Select-program sikres skoleplassen først, i tråd med studentens ønske om beliggenhet, fagtilbud, aktiviteter og/eller graduation. Når skolen har bekreftet skoleplass begynner den lokale kontaktpersonen arbeidet med å finne en passende vertsfamilie i det valgte området.

Hvem er den lokale kontaktpersonen?
Vi jobber enten via vår søsterorganisasjon eller en utvalgt partner i utvekslingslandet. Den lokale organisasjonen har etablerte nettverk med et nasjonalt hovedkontor, regionale ledere og lokale kontaktpersoner. Den lokale kontaktpersonen er studentens nærmeste kontakt til den lokale utvekslingsorganisasjonen, men studenten er alltid velkommen til å kontakte det nasjonale hovedkontoret eller den regionale lederen. Utvekslingseleven vil motta all kontaktinformasjon for disse før avreise til utvekslingslandet.

Hvilken type forsikring trenger man?

Det er viktig og påkrevd av myndighetene at studenten har en heldekkende forsikring som dekker sykdom, ulykker, ansvar og reise. I Australia er det også påkrevd å ha en risikosport forsikring. 

Hvordan får min sønn/datter visum?
Utvekslingsstudenten må selv søke om visum til vertslandet. De fleste ambassader ligger i Oslo og kostnaden for visumsøknaden og fly/tog/bilreisen til ambassaden dekkes ikke av Explorius. Studenten må ha et pass som er gyldig i seks måneder etter returen til Norge, dette må oppdateres før visumprosessen.

Godkjennelse av året
Vi anbefaler alle som vil reise på utveksling å ta en samtale med rådgiver på skolen før avreise. Mer om godkjennelse av året kan du lese her.

Ta kontakt for mer opplysninger på.
Tlf: 21 37 75 09 eller kontakt oss.

Bestill et gratis og uforpliktende intervju for å starte søknadsprosessen. 

Close
Takk for din interesse! Om kort tid vil noen hos Explorius kontakte deg. Detaljene som du har fylt i vil lagres på en sikker måte og aldri bli delt med en tredje partner. Vi kommer til å sende deg e-post med informasjon til den e-post adressen du har delt med oss. Vennligst angi om du samtykker til dette nedenfor.